top of page

Bett2019 - inspiration overload

Oppdatert: 31. jan. 2019

Mitt første besøk på en EdTech-konferanse er overstått. Bett er en årlig konferanse i London, og har over 34.000 besøkende og 800 utstillere innen læringsteknologi.

Det er gratis inngang og mange korte, konsise foredrag som en kan delta på. Fantastisk inspirerende og lærerikt.


Her er en liten stemningsrapport. (Første video klippet fra mobilen med Adobe premiere clip. Fungerte overraskende bra på en video uten titler og tekst)



Noen av høydepunktene:

- Presentasjon fra Microsoft med Mike Tolfsen. Det er så mye bra teknologi der ute som kan hjelpe mennesker som sliter med å lære, det varmer hjertet mitt ekstra mye. Ta funksjonen "engasjerende leser" i OneNote og andre office365-programvare. Her kan du få tekst lest opp for deg, merke ut ulike ordklasser, justere opp og ned tempo, og til og med få det oversatt til et annet språk. Det gir uante muligheter. Microsoft jobber også med å integrere engasjerende leser i virtual reality (VR), i håp om å kunne hjelpe personer med f.eks autisme eller ADHD til å lese uforstyrret. Når det er sagt, så har ikke jeg lese- og lærevansker, men har blitt veldig glad i å bruke "engasjerende leser" når jeg selv studerer.


Translator. En app som jeg har sett på android-telefonen min som jeg ikke har tenkt mer over før nå. Oversettelses-teknologien blir stadig bedre. Denne appen kan f.eks oversette et foreldremøte på skolen og foreldre kan få oversettelsen tekstet til sitt språk på telefonene sine. Konferanse-funksjonen er ikke tilgjengelig på norsk enda, men appen fungerer greit i en til en-oversetting. Verdt å sjekke ut.


- Innlegg med Ingvild Vikingsen Skogestad, Digg Læring, Knappskog skule

Det var kjekt å høre på noen fra nærmiljøet også. Utrolig spennende å se hvor naturlig plass teknologien har fått på Knappskog skule. Skal ærlig innrømme at jeg også ble litt skremt, for ingen av de ungdomsskolene og videregående skolene jeg har vært innom de siste årene er i nærheten av å bruke digital teknologi i undervisningen i så stor grad. Håper ungdomsskoler og videregående skoler hiver seg rundt og klarer å finne "sin digitale balanse", uten å nødvendigvis bare "sette strøm på gamle metoder".




Det var en haug med andre inspirerende opplevelser også, Lee Parkinson, Peter H. Reynolds, se ulike spill og leker elever hadde laget med micro-bit og koding, og ikke minst så siklet jeg en god del på laserkuttere som var utstilt. Så mange muligheter som finnes!

43 visninger1 kommentar

Siste innlegg

Se alle
bottom of page