top of page

Wooclap i klasserommet - inkludering, demokrati og aktivitet

Oppdatert: 14. okt. 2019



Wooclap er et gratis (for K12-lærere), interaktivt verktøy du kan bruke i klasserommet. Kort forklart kan du stille ulike typer spørsmål til elevene, deretter svarer elevene fra egne enheter. Svarene kommer opp på storskjermen, så alle kan se gruppens meninger. Spørsmålene kan du stille for seg selv, men du kan også bruke et tillegg i Powerpoint, slik at spørsmålene kommer innimellom lysbildene dine. Jeg har testet ut Wooclap til ulike formål, og syns det er et enkelt og nyttig verktøy av flere grunner.

Inkludering:

En av mine store frustrasjoner på PPU-studiet var det stadige maset om at elevene skulle være med å utforme vurderingsoppgaver, vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse. Jeg syns det var en god idé, men jeg klarte ikke forestille meg hvordan det ville foregå i praksis. Udir sitt fjerde prinsipp for god underveisvurdering lyder slik:

"Elevene og lærlingene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling"
"I arbeidet med læreplanen, mål, kjennetegn og kriterier, bør de involveres slik at de får en forståelse for hvor de skal og hva som forventes av dem."

Hvordan kan dette se ut i praksis ved bruk av Wooclap? I begynnelsen av en ny læringsperiode har jeg stilt spørsmål til elevene i wooclap: Hva kjennetegner en god muntlig presentasjon? Hvilke vurderingskriterier skal vi vurdere etter? Hvilke tema kan presentasjonen din handle om?

Svarene jeg har fått av elevene har jeg tatt med meg i arbeidet med å skrive vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse.




Demokratisering


I Kunnskapsløftet og under Prinsipper for opplæringen er "elevmedverknad" et eget punkt. Dette utdypes på denne måten:

Elevmedverknad inneber deltaking i avgjerder som gjeld læring, både for kvar einskild og for gruppa.

Jeg skal være den første til å innrømme at dette er litt lett å glemme i en travel lærerhverdag. Man sitter der i kveldingen og må få på plass undervisningsplanene for de neste to ukene, det er så kjapt og greit og bare ta avgjørelsene selv. Men det er uten tvil mye mer givende de gangene elevene er med og bestemmer over læringen. Et eksempel fra virkeligheten. Vi har fagdager på 4*45 minutter per fag. Det er lang tid, og siden jeg er fersk som norsklærer, legger jeg heller opp til litt for mye, enn for lite opplegg på disse dagene. Det nærmer seg slutten av dagen, og jeg ser at jeg har tre tenkte aktiviteter igjen, og vi har bare tid til en. Jeg tenker at da fortsetter vi bare så langt vi kommer i kronologisk rekkefølge. Heldigvis roper "elevmerknad" til meg i friminuttet. Ja, selvfølgelig, jeg kan jo spørre elevene! Erfaringer fra tidligere er at den som roper høyest stort sett får viljen sin, men jeg ønsker at de stilleste elevene sin mening skal telle like mye. Jeg lager derfor et kjapt spørsmål i Wooclap. Hva syns dere at vi skal prioritere de neste 45 minuttene? Det tar ikke mange minuttene før elevene hadde talt sin mening. Og resultatet? De tenkte helt motsatt enn meg, og vi kjørte på med aktiviteten elevene helst ønsket. (og nei, det var ikke "se film" eller noe annet gøy).





Aktivitet


Noen ganger er det nødvendig med en lærerpresentasjon av et tema. Da kan man bruke Wooclap til å aktivere elevene underveis. En kan for eksempel stille ja/nei spørsmål om de forstår eller en kan ha et åpent vindu hvor elevene kan sende inn spørsmål til det du snakker om. Det går også an å lage små quizer, der elevene skal velge mellom riktig svar, matche for eksempel ord og bilde eller merke av for "riktig sted" på et bilde. På denne måten aktiverer du elevene, samtidig som du kan fange opp informasjon om elevenes læring og forståelse. På Wooclap kan du også aktivere spørsmål for "gamification", da vil det fungere litt som Kahoot, man får opp en ranking på hvem som svarer mest riktig. Dette er det noen elever som finner ekstra motiverende.

Har du forslag til andre kreative måter å bruke Wooclap på? Del dem gjerne!







347 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page