top of page

Hvordan bruke bokmerker på en smart måte

Det finnes så mye bra på nettet som en kanskje kan ha bruk for senere. En interessant artikkel, en bok du gjerne ville lest, et inspirerende bilde, en viktig nyhet. Men hvordan skal man lagre alt dette på en god og oversiktlig måte?


Jeg skal innrømme at jeg har hatt null strategi på dette frem til nylig. Jeg har lagrede innlegg og resurser på Facebook, i bokmerker på sikkert tre ulike nettlesere og to ulike enheter, på Instagram, på Pinterest, i Onenote osv. osv. Noen som kjenner seg igjen?


Da jeg innså at det faktisk er et mål at elever i videregående skole skal fikse dette på en god og strategisk måte, var det bare å begynne med meg selv. (Er du lærer bør du lese om retningslinjene til IKTplan nederst i blogginnlegget)

Jeg rotet rundt på ulike tjenester jeg fikk anbefalt på studiet IKTpedMOOC og i blogger jeg fant om temaet. Etter litt prøving og testing fant jeg min favoritt: start.me

Se min side for bokmerker i kategorien skole og utdanning her

Et skjermbilde av bokmerketjenesten start.me. Her har jeg laget en bokmerkeside med tema skole og utdanning.
Her har jeg laget en bokmerkeside med tema skole og utdanning.

Hvorfor Start.me?

Det finnes mange tjenester for å samle bokmerker, lagre rss-feeder og automatiserte søk. En hver må finne sin favoritt. Her er noe av det jeg liker med start.me - Noe som er viktig for meg er at siden bør være intuitiv, enkel å bruke og ha et visuelt ok, eller helst bra, uttrykk. Delicious er en lignende tjeneste som ble hyppig anbefalt, men her nådde ikke det visuelle opp i mine øyne.

- Tjenesten er gratis å bruke. Minus er at du må betale hvis du skal være flere om å samarbeide om en felles "tavle".

- Du kan lage flere tavler/faner etter ulike tema, og hver enkel kan du styre til å være privat, offentlig og søkbar. Du kan dele lenken til hver enkel tavle. Fordelen med dette er at du kan ha både private og mer delingsaktuelle tavler på samme konto. Du kan: - Lagre bokmerker til nettsider - Lagre rss-feeder

- Legge inn egne notater

- Bygge inn nettsider

- Legge inn automatiserte google-søk Det du ikke kan på siden (så vidt jeg kan se) er: - Legge inn varsler på nytt innhold som kommer i rss-feedene - Emneknagge bokmerkene på en god måte - Søke etter andre sine tavler


Retningslinjene

IKTplan.no er utviklet av Utdanningsdirektoratet, og består av læringsmål innenfor digitale ferdigheter. Målene er sortert etter trinn, og under kategoriene:

- Produksjon og opphavsrett

- Søk og kildevurdering

- Digital dømmekraft

- Kommunikasjon og samhandling. Siden viser deg hva som kreves at elevene kan etter de ulike trinnene, og disse kravene er ganske høye etter min mening. Det syns jeg er bra! Konkretiseringen av den grunnleggende ferdigheten har også gitt meg ideer til nye undervisningsopplegg og verktøy som kan brukes i undervisningen.

Eksempel på mål

I løpet av videregående skal "Elevene kunne bruke kuratortjenester for å innhente og organisere informasjon". Videre konkretisert med kompetansen: 1. vurdere om man skal bruke statiske eller dynamiske bokmerker 2. diskutere fordeler og ulemper med personlige og sosiale bokmerker 3. reflektere over hvorfor kuratortjenester kan bedre effektivitet og styrke læringsprosesser og ferdighetene: 1. kjenne til noen tjenester for å organisere personlige bokmerker (Eks. Diigo), sosiale bokmerker (eks. delicious) og dynamiske bokmerker (eks. RSS, scoop.it) (Alle disse funksjonene finnes i Start.me) 2. kjenne til noen tjenester for automatisk innhenting av selvvalgt emnestoff (eks. netvibes, tweetwall, IFTTT) 3. forklare forskjellen på personlige vs sosiale bokmerker og statiske vs dynamiske bokmerker 4. forklare hvordan kuratortjenester kan være effektive informasjonsinnhentere 5. kunne sette opp nyhetsvarsel med RSS (eks. netvibes, epost) 6. kunne lagre personlige og sosiale bokmerker i ulike tjenester (eks. delicious) 7. kunne sette opp automatisk innhenting av emnestoff med ulike kuratortjenester KILDE: IKTplan.no




46 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page