top of page

Tale til tekst-program på eksamen


I Google dokumenter kan du spille inn at du snakker, og programmet vil konvertere det til skriftlig tekst.

Jeg har tidligere skrevet om literacy-begrepet, og stilt spørsmålet: bør vi tenke nytt om hva skriving er? Teknologi, som stadig blir bedre og mer tilgjengelig for de fleste, gjør at vi nå kan skrive rimelig bra tekster ved å bruke stemmen i stedet for hendene våre. Fra 15. januar 2019 ble tale til tekst-program inkludert på Utdanningsdirektoratet sin liste over tillatte hjelpemidler på eksamen, for elever med behov for tilrettelegging. I denne videoen forklarer jeg hvem som kan søke om dette, og hvordan man setter det opp på Mac og i google dokumenter (to ulike program).


Her finner du oversikt over de vanligste ordene du skal si for tegnsetting i Mac sin dikteringsfunksjon. Jeg gleder meg til å se hvordan denne teknologien utvikler seg i tiden fremover. Dette er en mulighet som kanskje kan hjelpe personer med ulike utfordringer som for eksempel generelle skrivevansker, dysleksi, blindhet, smerter, muskelsykdom osv. Jeg håper at tale til tekst-program kan være en hjelp til å fokusere mer på den faglige kompetansen enn selve skrivingen, og at dette kan gi økt selvfølelse og mestring.

Samtidig ser jeg at det kreves øving for å bruke verktøyet hensiktsmessig god måte, og teknologien er fremdeles ikke optimal.

355 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page