top of page

Personlig læringsnettverk


Man kan heldigvis få et godt personlig læringsnett, selv om man er 100 % nettstudent. Foto: Øystein Dypedal

Dette er mitt fjerde semester som nettstudent, noe som kan være litt ensomt til tider. Men en av de største gledene dette semesteret, er at det er et krav å lese hverandres blogger. På denne måten får vi bli litt bedre kjent med hverandre, i hvert fall på det profesjonsfaglige planet.

Å dele er en viktig verdi for meg, spesielt når det kommer til gode ideer og faglige erfaringer. Helt fra jeg tok PPU i 2014 har jeg lagret tips jeg har fått fra andre, som kan brukes i elevsammenhenger. Disse tipsene har blitt flittig brukt, både i egne klasser, men ikke minst når jeg har vært vikar for andre lærere. I tillegg ønsker jeg at alle lærere skal få bruke mest mulig kvalitetstid med elevene sine. For å få til det er deling en god ting. Vi kan dra nytte av hverandres erfaringer til å skape mer variert læring, og mindre tid ved de såkalte "rettebunkene". Å bygge seg et personlig læringsnettverk kan hjelpe deg til å utvikle undervisningen din. Om du ikke har så mange rundt deg, så finnes de på nettet i Facebook-grupper og på nettstudier hvor man er nødt til å kommentere hverandres blogger. En stor takknemlighet for sosiale medier fra meg altså ;)

Her er litt snacks du kan lese på. Legg gjerne igjen en kommentar du også:

Heidi skriver om Pear Deck i undervisningen. Hvordan det kan bidra til mer demokrati og differensiering i klasserommet. Det er også et mål at elevene skal kunne tolke kompliserte sammensatte tekster, og for å oppnå dette, kommer en ikke utenom digitale tekster og verktøy som for eksempel Pear Deck. Bjørn Harald skriver om den dårlige samvittigheten og norsklærerens mange dilemmaer når det kommer til prioritering av tid. Hvis du er lærer: Hvor mye tid bruker du på å være oppdatert på de digitale kravene som stilles til oss lærere? Hvordan sørger du for å være oppdatert på de digitale kravene vi står ovenfor, når vi skal utdanne samfunnsborgere for det 21. århundre? Han forteller også om en spontan diskusjon om norskfaget i skolen, som oppsto i Facebook-gruppen til klassen hans. En spennende historie og lese, og jeg skulle gjerne vært "flue på veggen" i denne gruppen.


Hvis du/skolen din vurderer å begynne å bruke OneNote så må du lese dette innlegget til Cathrine. Jeg har hatt et motto som lyder "Jeg lærer av andre sine feil", men bør nok legge til "Jeg lærer av andre sine suksesser". Her får du en fin oppskrift til hvordan bruke OneNote. Hvorfor finne opp kruttet på nytt, når man kan se på hva andre har gjort, og justere det til sitt eget?

65 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page